Dordrecht benut speelfilm niet als marketinginstrument

Sonny Boy
DORDRECHT – De stad Dordrecht heeft de afgelopen jaren meerdere keren als decor gediend voor grote Nederlandse speelfilms: Kruimeltje, Zwartboek, Sonny Boy. Locaties in de historische binnenstad zijn vaak duidelijk herkenbaar. Een unieke mogelijkheid om mensen de film zelf te laten beleven, maar Dordrecht ziet deze filmtoeristen niet staan.

Tweede Kerstdag zond de KRO, bijna twee jaar na de bioscooppremière, de indrukwekkende op ware feiten gebaseerde Nederlandse speelfilm Sonny Boy uit. Het Hof en de Grotekerksbuurt zijn meerdere keren duidelijk te herkennen. Wat is er leuker dan om in de kerstvakantie deze plekken zelf te bezoeken en je te wanen in het filmverhaal van begin vorige eeuw? Gegarandeerd gaan mensen googelen op de filmtitel. Dordrecht moet dan tussen de resultaten staan, maar dat is niet het geval.
De statische online-communicatie van de gemeente sluit niet aan op het dynamische karakter van internet. Sterker, op de website van de gemeente wordt geen woord gerept over de stad als geliefde filmlocatie. Je zou verwachten dat er een toeristisch boekje bestaat met filmlocaties, voorzien van informatie, screenshots en een looproute. Dat hoeft geen dure gebonden uitgave te zijn, maar kan als pdf-bestand op de website worden gedownload. Een papieren versie bestaande uit aan elkaar geniete A4-tjes zou voor 50 cent bij Intree verkrijgbaar kunnen zijn. Helaas, dit alles is niet het geval. Dordrecht laat hierdoor toeristen schieten die de binnenstad niet alleen willen bekijken, maar vooral ook willen beleven. Dat geldt ook voor herhalingstoeristen die een nieuwe invalshoek nodig hebben om de stad weer te bezoeken.
Filtoerisme_1In Denemarken hebben ze de potentie van filmtoerisme inmiddels onderkend. Op een op Scandinavië gerichte website zijn voorbeelden te vinden van gemeenten die hun toeristenstroom zelfs volledig te danken hebben aan het feit dat binnen hun grenzen een film of televisieserie is opgenomen. Er is zelfs een handboek gemaakt, waarin staat hoe je de filmtoerist binnen kan halen. Niet alleen nadat een film is gemaakt, maar ook van tevoren en tijdens de productie. Dordrecht Marketing zou dat als inspiratie kunnen gebruiken voor een Dordts handboek.

De door Dordrecht gehanteerde USP’s (water, historie en cultuur) worden door zo’n beetje alle Nederlandse provinciesteden gebruikt. Verbreding naar filmtoerisme zou daarom het overwegen waard zijn.