Woondag Drechtsteden dringend toe aan nieuwe opzet

Scroll this

 


DORDRECHT – De vandaag gehouden Woondag Drechtsteden mist sfeer en regionale aantrekkingskracht. De Woondag is een jaarlijkse consumentenbeurs waar nieuwbouwprojecten in de regio Drechtsteden worden gepresenteerd in de huur- en koopsector. Het is de manier om informatie in te winnen bij huizenaanbieders en folders in de wacht te slepen, maar wie zich op zijn gemak wil oriënteren welke projecten waar worden uitgevoerd komt bedrogen uit. Een grote kaart van de regio met daarop de projecten met een verwijzing naar de desbetreffende stand ontbreekt. Het bij de ingang uitgereikte plattegrondje is zonder leesbril sterkte +6 niet te lezen.

De volumineuze Biesboschhal op Stadswerven schept verwachtingen, maar de Woondag beslaat hooguit de helft van de beschikbare ruimte. Standhouders, bestaande uit makelaars en vertegenwoordigers van woningcorporaties, zijn niet verder gekomen dan het neerleggen van folders en het ophangen van tekeningen. Niemand is op het idee gekomen om op grote panelen dia’s te vertonen of promotiefilmpjes te laten zien. Zelfs maquettes ontbreken. Druk is het niet. Voordeel is dat daardoor standhouders, die hoofdzakelijk passief in hun standje staan, makkelijk benaderbaar zijn. Een bandje probeert nog enige sfeer te scheppen. De op een beurs onmisbare hapjes en drankjes zijn niet te vinden. De indruk wordt gewekt dat de Woondag een jaarlijks terugkerend verplicht nummer is geworden waar de standhouders weinig van verwachten en zo min mogelijk energie en creativiteit in steken. Bouwend Nederland ligt op zijn gat, maar wat er wel wordt gebouwd moet verkocht of verhuurd worden. Een laagdrempelige Woonbeurs kan belangstellenden enthousiast maken, maar dan moet je wel iets toevoegen aan informatie die al is te vinden op internet.